Serwis portalu LongPlay.blox.pl
Blog > Komentarze do wpisu

Blue Note Poznań: 04-10.03.2016

Za nami jubileuszowy festiwal z okazji 18-lecia klubu Blue Note, a my nie dajemy odpocząć fanom najlepszego jazzu. Już w piątek czeka nas kolejny koncert z cyklu Jazz Top w Blue Note: Wallace Roney Group, a w następny wtorek (Dzień Kobiet) materiał ze swojej najnowszej płyty „Global Friendship” zaprezentuje Luis Nubiola.

_______________________________________

4.03.2016, piątek, godz. 20.00

Jazz Top w Blue Note: WALLACE RONEY GROUP

Genialny muzyk, którego nauczycielem i wzorem był Miles Davis (z którym razem zagrał na koncercie „Historic Miles” w Montreux – nagranym i nagrodzonym Grammy) zaprezentuje swój autorski program nawiązujący do wielkich legend świata jazzu.

Sam Roney szkolił się u boku ikon jazzu i protoplastów bepopu, takich jak trębacz Dizzy Gillespie i perkusista Tony Williams (członek słynnego Second Great Quintet Milesa Davisa).
Roney urodził się w 1960 roku w Filadelfii i choć nie jest rówieśnikiem Marlona Brando, to wywołuje podobne emocje, gdy wchodzi do pokoju pełnego muzyków jazzowych. Porównanie to, sformułowane przez dziennikarza w jednym z wywiadów, budzi rozbawienie trębacza:
- Nie jestem przekonany do tego zestawienia – mówi Roney i nawiązuje do wciąż aktywnego saksofonisty, Wayne’a Shortera. – Wciąż podejmuję nowe próby i przekraczam kolejne granice, tak jak czyni to Wayne, dając z siebie wszystko. Nie mogę rozdawać błogosławieństw młodym artystom, gdy sam wciąż stoję na linii frontu. Do mojej sytuacji, bardziej niż „Ojciec Chrzestny”, odnosi się „Matrix”. Jestem jak Neo. Lubię tę postać i chciałbym być taki jak on – tłumaczy Roney.
W wieku piętnastu lat muzykowi udaje się zaprzyjaźnić z trębaczem Woodym Shawem oraz z Freddiem Hubbardem. Jako szesnastolatek Roney gra już w Cedar Walton Quartet razem z Billym Higginsem i Phillym Joe Jonesem (obaj są dziś uważani za ikony perkusji) oraz z Samem Jonesem na basie. W połowie lat 80. Roney poznaje Milesa Davisa.
Pod koniec lat 80. Wallace Roney przystępuje do ciężkiej pracy jako lider różnych składów i przez ponad dekadę udaje mu się wydawać kolejne płyty co najmniej raz w roku. Jego grupy sesyjne często zasilają najlepiej notowani muzycy, jak Tony Williams, Ron Carter, Chick Corea, a także żona samego Roneya, wokalistka Geri Allen. Trębacz współpracuje też z młodymi muzykami, którzy z jazzem mają niewiele wspólnego, jak DJ Logic.
Roney krytycznie odnosi się do młodych artystów, którzy zakładają i prowadzą zespoły bez wcześniejszego zdobycia elementarnej wiedzy i praktyki z zakresu jazzowych standardów. Trębacz twierdzi też, że niezbędne są nauka i ćwiczenia u boku doświadczonych, jakże dziś nielicznych, muzyków poprzednich generacji:
- Uważam, że początkujący artysta nie powinien być liderem zespołu, ponieważ traci on wtedy okazję do rozwijania i rozpoznawania swojego talentu – tłumaczy. – Gdy zaczynałem swoją karierę, chciałem grać u boku McCoya Tynera, Herbiego Hancocka, Tony’ego Williamsa… Byłem protegowanym wszystkich nowatorskich twórców: Milesa Davisa, Dizzy’ego Gillespiego i Clarka Terry’ego, zanim w ogóle pomyślałem o założeniu własnego zespołu! Dopiero po zdobyciu solidnego wykształcenia poczułem się przygotowany do roli lidera.
Trębacz dostrzega też inne problemy wśród początkujących muzyków: – Młodzi artyści nie dostrzegają licznych zawiłości obecnych w muzyce. Powodem jednak nie jest brak umiejętności, a brak głębi oraz znajomości muzyki i jej historii.
W Blue Note, z powodu problemów zdrowotnych wcześniej anonsowanego składu, Roney zagra z muzykami młodej generacji – w tym saksofonistą Benem Solomonem, który po raz pierwszy dołączył do składu Roneya w wieku 20 lat nagrywając z nim płytę „Understanding” (2012). Usłyszymy także kontrabasistę Rashaana Cartera oraz pianistę Anthony’ego Wonseya. A także – i tu niespodzianka dużego kalibru – urodzonego w 1946 roku weterana perkusji Bruce’a Ditmasa, który grał z takimi sławami jak Gil Evans, Stan Getz i Chet Baker.
- Ten zespół to kolejny poziom mojego grania, dużo wyższy poziom – zapowiada Roney. – Razem z tymi młodymi muzykami pokażę to wszystko, czego nauczyłem się od takich muzyków jak Wayne, Elvin czy Miles.

Wallace Roney – trąbka, Ben Solomon – saksofon, Anthony Wonsey – fortepian, Rashaan Carter – kontrabas, Bruce Ditmas – perkusja

Bilety: 95 zł – miejsca siedzące, 75 zł – miejsca stojące

___________________________

6.03.2016, niedziela, godz. 20.00

PIOTR ROGUCKI: J.P. ŚLIWA

Koncert promujący najnowsze solowe wydawnictwo Piotra Roguckiego, lidera zespołu Coma. „J.P. Śliwa” od samego początku zbiera opinie wydawnictwa wymagającego, poruszającego i zaskakującego świeżym brzmieniem.

Sam artysta przedstawia krążek jako próbę podejścia do albumu muzycznego, z zakresu muzyki rozrywkowej, jako do dzieła artystycznego porównywalnego z instalacjami artystycznymi, rzeźbami lub collage’ami współczesnych twórców.  Jest to z pewnością dzieło przemyślane, w którym każdy z elementów - teksty, warstwa liryczna oraz graficzna, mają oddziaływać na słuchacza i nakłonić go do refleksji.
Album „J.P. Śliwa” to kolejny solowy album w dorobku wokalisty Comy - Piotra Roguckiego. Tym razem jest to wydawnictwo składające się z trzech artystycznych komponentów: płyty z utworami, tekstu dramatycznego oraz grafik uzupełniających przekaz i wymowę wydawnictwa. To zapis artystycznych poszukiwań twórcy balansującego na granicy muzyki rockowej, sztuki teatralnej i medialnego mainstreamu.
Główny bohater Jan Paweł Śliwa, noszący imiona nadane na cześć wielkiego Polaka Jana Pawła II, żyje w przeświadczeniu o tym, że ma dokonać rzeczy wielkich. To niespełniony teatrolog, którego przygniotła proza życia: został hydraulikiem, modelem i emigrantem. Niestety, jest typowym nieudacznikiem, niemogącym poradzić sobie z otaczającą go rzeczywistością, co znajduje odzwierciedlenie w utworach oraz w warstwie dramatycznej albumu.
- Tekst dramatu to powierzchowna płaszczyzna rozgrywek między bohaterami z pokolenia JP2 czy Generacji Nic, puste i pełne goryczy spekulacje na temat własnej kondycji, kondycji kultury i współczesnego społeczeństwa. Przepychanki intelektualne i pozostałości po pierwotnych mechanizmach wyłaniania kozła ofiarnego – mówi autor koncepcji płyty oraz dramatu Piotr Rogucki.
Wielość elementów nie zagłusza muzyki, wciąż bardzo ważnego elementu w twórczości Roguckiego. W otwierającym album „Vision of Sound” słyszymy Klaudię Wieczorek, którą Piotr Rogucki poznał w programie „Must Be The Music”. W utworze „Płyń” pojawia się Izolda Sorenson, znana jako Cosovel. Na płycie słyszymy również Olę Rzepkę – perkusistkę i założycielkę zespołu Drekoty oraz Adama Marszałkowskiego, perkusistę zespołu Coma.
- Muzyka to poziom podświadomości głównych bohaterów, próba uchwycenia ich lęków, obaw, nadziei, emocji i motywów. Nieoczywista płaszczyzna na podobieństwo strumienia świadomości skonstruowanego z rytmów, dźwięków i strzępków tekstów, gdzie rysowani z jednej strony popędami, a z drugiej rozumem bohaterowie odkrywają bezwiednie to co kieruje nimi i ich zachowaniami – tłumaczy Piotr Rogucki.
Równie ważną rolę odgrywa warstwa graficzna albumu, na którą składają się zdjęcia Alberta Pabijanka oraz grafiki opracowane przez Wojtka Domagalskiego. To rodzaj impresji scalającej dramat i muzykę w formie wizualnej, ma na celu od pierwszego spojrzenia zarysować klimat wydarzeń i odczuć związanych z albumem.
Album „J.P. Śliwa” ma być głosem w dyskusji na temat kondycji kulturalnej społeczeństwa.
 - Gdy sztuka staje się hermetyczną bańką, w której zamykają się elitarne środowiska, przestaje istnieć dla szerszego odbiorcy, przestaje istnieć w społeczeństwie i zakresie jego potrzeb. Czym staje się społeczeństwo odsunięte od kultury, a karmiące jedynie jej karykaturą jaką jest rozrywka? Czy można rzucić pomost używając jako medium formy rozrywkowej by pokazać drogę w stronę kultury wyższej? To założenia eksperymentu, ciekaw jestem efektu – zaprasza na spotkanie z wydawnictwem Piotr Rogucki.

Bilety: 60 zł – przedsprzedaż, 70 zł – w  dniu koncertu

_______________________________

8.03.2016, wtorek, godz. 20.00

LUIS NUBIOLA: GLOBAL FRIENDSHIP

Koncert promujący album, którego powstaniu przyświecała idea zebrania i pokazania szerszej publiczności kompozycji wielkich artystów – muzyków oraz przyjaciół, którzy mieszkają w różnych krajach na całym świecie, takich jak między innymi Kuba, Polska, Kostaryka, Hiszpania czy Stany Zjednoczone. Global Friendship to inne miejsca, odmienne tradycje muzyczne, ale jeden wachlarz emocji i jeden uniwersalny język, jakim jest muzyka.

W powstaniu tego albumu wzięli udział wielokrotnie wspólnie występujący i nagrywający: Luis Nubiola (saksofon), Krzysztof Szmańda (perkusja), Marcin Chenczke (kontrabas), Krzysztof Dys (fortepian). Gośćmi specjalnymi albumu są Michał Tomaszczyk (puzon) i Ola Trzaska (śpiew).
Luis Nubiola – saksofon
Urodził się na Kubie, gdzie ukończył Narodowe Konserwatorium Muzyczne Amadeo Roldan jako nauczyciel saksofonu i  instrumentalista. Przez kilka lat grał w La Zorra y El Cuervo – jedynym klubie jazzowym na Kubie. W tym okresie zapraszany był do wielu wspólnych projektów muzycznych z wybitnymi kubańskimi muzykami jazzowymi – m.in.: José Miguel Credo (El Greco), Díakara, Paquito D’Rivera, George Benson, Steve Coleman. W czasie, kiedy podróżował z Top Secret – grupą prowadzoną przez wybitnego trębacza Jose Miguel Credo (El Greco), w 2001 roku postanowił osiedlić się na Kostaryce. Tam stał się jednym z najlepszych i najlepiej rozpoznawanych muzyków jazzowych. Na płaszczyźnie zawodowej współpracował z artystami takimi jak Walter Flores (zwycięzca Grammy). Obecnie Luis Nubiola mieszka w Europie, gdzie kontynuuje swoje poszukiwania i rozwija się jako artysta.
Krzysztof Dys – fortepian
Klasycznie wykształcony pianista i improwizator. Jest muzykiem wyjątkowo wyczulonym na barwę i schematy rytmiczne, dzięki czemu tworzy swój niepowtarzalny język improwizatorski. W jego muzyce można wyczuć silne inspiracje muzyką Aleksandra Skriabina i Siergieja Prokofieva. Współtworzy kwartet jazzowy Soundcheck, a od 2014 roku trio z Andrzejem Święsem i Krzysztofem Szmańdą, którego jest liderem. Współpracował m.in. z: Maciejem Kocińskim, Maciejem Fortuną, Jerzym Milianem, Mikołajem Trzaską, Lee Konitzem, Evanem Ziporynem, Theo Jörgensmannem. Wykłada na Poznańskiej Akademii Muzycznej.
Michał Tomaszczyk – puzon
Urodzony w 1986 roku, puzonista, kompozytor, aranżer. Absolwent klas puzonu jazzowego oraz kompozycji i aranżacji, Instytutu Jazzu Akademii Muzycznej w Katowicach. Lider i założyciel kwartetu Biotone. Jest laureatem Programu Stypendialnego Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Młoda Poska” na rok 2011. W 2012 roku uzyskał wraz zespołem nominację do nagrody polskiego przemysłu fonograficznego – Fryderyka, w kategorii Jazzowy fonograficzny debiut roku. Muzyk jest również członkiem zespołów J4zz PuZone, Salsa Central i Konglomerat Big Band. Tomaszczyk współpracował ponadto m.in. z takimi wykonawcami jak: Marcin Masecki, Krzysztof Herdzin, Jose Torres, Zbigniew Namysłowski, Tomasz Stańko oraz Andrzej Smolik.
Marcin Chenczke – kontrabas
Ukończył studia na Wydziale Instrumentalnym w sekcji jazzu Akademii Muzycznej we Wrocławiu. Studiując w Akademii Muzycznej w Poznaniu rozwijał jednocześnie klasyczny warsztat gry, stanowiący fundament aktualnej działalności zawodowej. W pracy artystycznej czerpie inspiracje z gatunków muzycznych o szerokim spektrum stylistycznym (jazz, latin, muzyka klasyczna, tango). W przestrzeni różnorodnych nurtów muzycznych współpracował z wieloma utalentowanymi artystami m.in.Waldemarem Malickim, Marcelo Nisinmanem, Dennisem Hernandezem, Larrym Porterem, Frankiem Parkerem i Jose Torresem. Występował na międzynarodowych festiwalach, m.in. Jazz and More, Adi Jazz oraz EuroMed Music Festival, tworząc muzykę w ramach fuzji gatunków tak różnych jak jazz, etno czy world music. Od 2009 roku koncertuje z Orkiestrą Filharmonii Poznańskiej.
Krzysztof Szmańda – perkusja
Ukończył Akademię Muzyczną im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie perkusji w 1999 roku. W latach 2000-2002 odbył podyplomowe studia w Thornton School of Music University of Southern California w Los Angeles, gdzie doskonalił swe umiejętności u boku m.in. Petera Erskinea, Ndugu Chanclera, Erika Forrestera i Johna Claytona.
Jest współzałożycielem poznańskiej formacji – Soundcheck, z którą zdobył wiele nagród na krajowych i międzynarodowych konkursach jazzowych oraz wydał 3 płyty. Ponadto, Krzysztof Szmańda współpracuje z Big Bandem klubu Tygmont w Warszawie, prowadzonym przez Zbigniewa Namysłowskiego oraz z zespołami Kuby Stankiewicza i Ingi Lewandowskiej, Mariusza Bogdanowicza, Marcina Olaka, Olega Kirejewa, Keitha Javorsa i Trifonidis Orchestra.
Krzysztof Szmańda zatrudniony jest na stałe w zespole orkiestry Teatru Wielkiego Opery Narodowej w Warszawie, współpracuje też z orkiestrami Filharmonii Narodowej oraz Sinfonia Varsovia.

Luis Nubiola – saksofon, Krzysztof Dys – fortepian, Michał Tomaszczyk – puzon, Marcin Chenczke – kontrabas, Krzysztof Szmańda – perkusja

Bilety: 40 zł

____________________________

10.03.2016, czwartek, godz. 19.00

U STUDNI

Jeden z najlepszych w Polsce zespołów uprawiający balladę z umiejętnie dobranym tekstem i niebanalną oprawą muzyczną.

Swój najnowszy program opierają na wierszach Adama Ziemianina, wybitnego krakowskiego poety, a także na utworach autorstwa Oli Kiełb, Darka Czarnego i Ryszarda Żarowskiego. Mądra refleksja, afirmacja życia we wszystkich jego przejawach, liryka najwyższej próby i optymizm, to oprócz pięknej harmonii głosów wokalistów i akompaniujących instrumentów dominanty przekazu i stylu wykonawczego U Studni.
Współtworząc przez wiele lat (1984-2012) Stare Dobre Małżeństwo, wyznaczyli rozpoznawalne brzmienie i styl muzyczny tej legendarnej grupy. Swoje doświadczenie wykorzystują także wspierając zespoły: Bohema (Darek Czarny), Wyspa i Do Góry Dnem (Ola Kiełb) czy Hoodoo Band (Andrzej Stagraczyński). Twórcze osobowości, naturalność i swoboda bycia na scenie, i świetny kontakt z publicznością gwarantują wyjątkowość każdego koncertu U Studni. Zespół brzmi swojsko i świeżo. Znane i świetnie wyważone brzmienie gitar Darka Czarnego i Ryśka Żarowskiego, basu Andrzeja Stagraczyńskiego i jedynych, niepowtarzalnych skrzypiec Wojtka Czemplika zyskują sobie coraz szersze kręgi fanów – w różnym wieku, chociaż zespół zadebiutował zaledwie we wrześniu 2012 r.
Spotkaliśmy się w grupie starych przyjaciół, by stworzyć coś razem. Coś, co da nam wszystkim radość i zadowolenie ze wspólnych przedsięwzięć artystycznych i prywatnych spotkań. Wszyscy wywodzimy się z zespołu Stare Dobre Małżeństwo, dlatego mamy nadzieję, że wśród ogromnej rzeszy fanów tego zespołu znajdzie się grupa osób, która zechce i nas posłuchać na żywo. W relacjach bezpośredniego kontaktu emocje są najprawdziwsze. Spotkajmy się u studni z wiecznie żywym słowem, które niesie nadzieję na lepsze jutro. Zaczerpnijmy ze studni bogatej w poezję. Jesteśmy pewni, że każdy znajdzie dla siebie odpowiednie przesłanie.

Ola Kiełb-Szawuła – gitara, śpiew, Wojtek Czemplik – skrzypce, Dariusz Czarny – gitary, śpiew, Andrzej Stagraczyński – gitara basowa, Ryszard Żarowski – gitara, śpiew

Bilety: 35 zł – normalne, 30 zł – ulgowe

_____________________________

10.03.2016, czwartek, godz. 22.00

CZWARTKOWY KLASYK

Najstarsza w mieście impreza w rytmach r’n’b, funk, soul oraz rap.

Grają Simo & Biskup

czwartek, 03 marca 2016, longplay_2010
Tagi: blue note

Polecane wpisy

JULIAN HAUGLAND

Julian Haugland
PREMIERA 23 LISTOPADA 2018

Era Jazzu. Gramy już 20 lat!!!
(premiera 24 listopada 2018)

Poznań Jazz - Young & Power
(premiera 24 listopada 2018)

Carlo COSTA
Oblio

Roberto ALAGNA - Aleksandra KURZAK
Puccini In Love
(2018)

WALFAD
Colloids