Serwis portalu LongPlay.blox.pl
Blog > Komentarze do wpisu

JazZamek #20: Wójciński/Szmańda Quartet -22 lutego w Poznaniu

JazZamek to trwający od kilku już lat cykl koncertów odbywających się w Sali Wielkiej CK Zamek w Poznaniu. Dzięki przedsięwzięciu koncentrującemu się na najciekawszych zjawiskach muzyki jazzowej, podczas dotychczasowych edycji mieliśmy okazję usłyszeć w Poznaniu m.in. tak znakomitych artystów jak Adam Bałdych & Helge Lien Trio, Marcin & Bartłomiej Oleś, Stanisław Słowiński, Jazzpospolita, Mateusz Smoczyński, Jorgos & Antonis Skolias, Kasia Pietrzko, czy Trio Marcina Wasilewskiego.
Kolejny rok trwania tego całorocznego festiwalu rozpoczął się 26 stycznia koncertem Raczkowski / Kostka Duo.
Niespełna miesiąc po tym wydarzeniu podczas już 20. koncertu JazZamek wystąpi formacja tworzona przez braci Wójcińskich (Maurycy - trąbka, Ksawery - kontrabas i Szymon - fortepian), oraz perkusistę Krzysztofa Szmańdę. Skład ten, funkcjonujący pod szyldem Wójciński / Szmańda Quartet, już w roku 2016 opublikował ciepło przyjęty przez miłośników jazzu i krytyków, album "Delusions".
Oparta na improwizacji i wzajemnym porozumieniu artystów muzyka ciągle ewoluuje, przyjmując podczas koncertów niespodziewane kształty i formę. Dzięki tak specyficznej formule jaką przyjęła czwórka znakomitych muzyków, każdy koncert zespołu jest niepowtarzalny i obfituje w liczne niespodzianki, niejednokrotnie będące zaskoczeniem dla samych artystów.
Koncert w Sali Wielkiej CK Zamek 22 lutego odbędzie się pod patronatem LongPlay.blox.pl.

 

materiały prasowe:

JAZZAMEK #20
Wójciński / Szmańda Quartet
22.02. g. 19.30 Sala Wielka
bilety: 30 zł (przedsprzedaż), 35 zł (w dniu koncertu)

To zespół czterech indywidualności muzycznych. Pomysłodawcami przedsięwzięcia są bracia Wójcińscy, którzy po latach niezależnej działalności w różnych składach postanowili stworzyć nową formację, zapraszając do współpracy cenionego perkusistę Krzysztofa Szmańdę. Muzyka kwartetu oparta jest na swobodnej improwizacji, która w naturalny sposób przybiera formę zamkniętych kompozycji. Charakter muzyki tworzonej przez zespół jest wypadkową wielu doświadczeń i inspiracji każdego z wykonawców. Wspólnym mianownikiem dla muzyków stała się otwartość na muzykę ponad stylistycznymi podziałami. Takie podejście do materii dźwiękowej wynika z pragnienia wolności, która jest kwintesencją muzyki improwizowanej.

W kwietniu 2016 r. nakładem Fundacji Słuchaj ukazała się pierwsza płyta kwartetu „Delusions”. Jest ona zapisem pierwszego (sic!) spotkania zespołu, które miało miejsce w grudniu 2014 r. w Warszawie. Płyta „Delusions” spotkała się z uznaniem krytyki muzycznej, m.in. w dorocznej ankiecie krytyków w ramach Polish-Jazz Blogspot została uznana płytą roku 2016 r. W roku 2016 oprócz koncertów w kraju zespół występował na festiwalu InJazz w Rotterdamie. Na przełomie czerwca i lipca 2017 r. zespół odbył trasę koncertową w ramach Jazztopad Festival, w ramach której z powodzeniem występował w USA, Kanadzie i Izraelu, w tym również na scenie klubowej Jazz at Lincoln Center w Nowym Jorku, a niezwykle cennym doświadczeniem muzycznym był wspólny koncert z Erikiem Friedlanderem, wszechstronnym muzykiem, wiolonczelistą, mającym na koncie współpracę m.in. z Johnem Zornem. W grudniu 2017 r. Wójciński/Szmańda Quartet został uznany przez międzynarodowe jury za najlepszy zespół showcase'u odbywającego się w ramach Jazz Juniors Hitch On Music Exchange w Krakowie. W 2018 r. zespół kontynuuje występy na polskiej i zagranicznej scenie: Festiwal Jazz nad Odrą – Wrocław, Budapest Jazz Club, Nisville Jazz Festival (Serbia), Jazz Juniors Festival (Kraków). We wrześniu 2018 r. w Quality Studio w Warszawie został zarejestrowany materiał na nową płytę zespołu, a jej oficjalna premiera jest planowana na luty 2019 r.

„Kiedy po raz pierwszy zasiadaliśmy w nagraniowym studiu, we czterech, nasza intencja była prosta i skromna. Chcieliśmy tylko pamiątki z naszego pierwszego muzycznego tete-a-tete, jakiekolwiek by ono nie było. Nikt z nas wówczas nawet przez chwilę nie pomyślał, że już wkrótce nagranie to stanie się naszą debiutancką płytą. Czy więc zawierzymy przypadkowi, czy zaufamy przeznaczeniu albo nieubłaganej, a często wręcz niedającej się od razu dostrzec wyższej konsekwencji zdarzeń? Czasem po prostu zdarza się i tak, że kiedy ludzie spotykają się po raz pierwszy, by wspólnie muzykować, powstaje coś więcej niż nawet bardzo kunsztowny układ dźwięków. Bywa, że spoza nut wyłaniać się zaczyna magia wspólnego odkrywania muzyki na nowo, a zwykłe spotkanie staje się czymś, czego zwyczajnie nie sposób opowiedzieć, ponieważ zdarza się tylko raz. Wierzymy, że ten moment nam się zdarzył i pragniemy się nim teraz z Wami podzielić.”

Skład zespołu:
Maurycy Wójciński – trąbka,
Ksawery Wójciński – kontrabas,
Szymon Wójciński – fortepian,
Krzysztof Szmańda – perkusja

Ksawery Wójciński – kontrabasista i kompozytor, urodzony w 1983 r. Wszechstronny muzyk o wielkiej wrażliwości na brzmienie. Nie boi się eksperymentów. Jego zainteresowania sięgają od muzyki dawnej aż po najbardziej wyrafinowaną improwizowaną muzykę współczesną. Współpracował z takimi muzykami jak: Charles Gayle, Uri Caine, Mikołaj Trzaska, Maciej Obara, Michael Zerang, Satoko Fuji, Nicolle Mitchell, Tim Sparks, Klaus Kugel, Marek Kądziela, Ken Vandermark, Tim Daisy, Mats Gustafsson, Gaba Kulka, Robert Rasz, Wacław Zimpel, Paweł Postaremczak, Raphael Roginski, Wojciech Jachna, Robert Kusiołek, Krzysztof Dys. Współtworzy takie formacje jak: Emergency, Hera, Infant Joy, Charles Gayle Trio, Affinity. Koncertuje w kraju i za granicą. Jest znany również ze swych wokalnych eksperymentów, które przywodzą na myśl ducha takich artystów jak Tom Waits czy Frank Zappa. Ma na koncie udział w kilkunastu nagraniach, występował na prestiżowych festiwalach w kraju i za granicą. W roku 2014 ukazała się jego solowa płyta: „The Soul”. Z sukcesami występuje w duecie Maniucha/Ksawery (wraz z Maniuchą Bikont), z którą nagrał bardzo dobrze przyjętą płytę „Oj Borom, Borom”.
Jesienią 2017 r. odbył europejskie tournée w ramach tria Charlesa Gayle'a (USA) oraz z triem współtworzonym z Piotrem Mełechem oraz Michaelem Zerangiem (USA).

Krzysztof Szmańda – perkusista. Ukończył Akademię Muzyczną im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie perkusji w 1999 r. W latach 2000–2002 odbył podyplomowe studia w Thornton School of Music University of Southern California w Los Angeles, gdzie doskonalił swe umiejętności u boku m.in. Petera Erskine'a, Ndugu Chanclera i Ericka Forrestera. Jest współzałożycielem poznańskiej formacji Soundcheck, która w październiku 2004 r. zwyciężyła w międzynarodowym konkursie jazzowo-bluesowym w Usti nad Łabą (Czechy), a w kwietniu 2005 r. zdobyła Grand Prix festiwalu Jazz Nad Odrą we Wrocławiu. Szmańda został tam wyróżniony indywidualnie przez jury festiwalu. W listopadzie tego samego roku Soundcheck zdobył drugą nagrodę w konkursie Krokus Jazz Festiwal w Jeleniej Górze oraz Klucz Do Kariery podczas Jesieni Jazzowej – Gorzów Jazz Celebration. Krzysztof Szmańda współpracował z Big Bandem Zbigniewa Namysłowskiego, z zespołami Kuby Stankiewicza, Macieja Kocińskiego,Krzysztofa Dysa, Adama Pierończyka, Lory Szafran, Włodka Pawlika, Adama Bałdycha, Janusza Szroma, Marcina Olaka, Olega Kirejewa, Keitha Javorsa, a ponadto z Trifonidis Orchestra oraz Visegrad Jazz Quartet. Jest członkiem międzynarodowego kwintetu jazzowego Kattorna, który w październiku 2006 r. zdobył nagrodę publiczności na konkursie Berlin Jazz Award, a w listopadzie 2006 r. trzecią nagrodę na Krokus Jazz Festiwal w Jeleniej Górze. Na festiwalu w Jeleniej Górze Szmańda otrzymał nagrodę specjalną. Krzysztof Szmańda zatrudniony jest na stałe w zespole orkiestry Teatru Wielkiego Opery Narodowej w Warszawie.

Szymon Wójciński – pianista, improwizator, kompozytor, aranżer, poruszający się w rozległym spektrum stylistycznym, nieustannie eksplorujący muzykę od klasycznej począwszy, poprzez jazz, skończywszy na współczesnej muzyce improwizowanej. Uczęszczał do różnych szkół muzycznych, swoje umiejętności doskonalił również na licznych warsztatach muzycznych (m.in. w Chodzieży, International Jazz Platform w Łodzi). Uczestnik licznych wydarzeń muzycznych w Polsce i Europie (m.in. wraz z zespołem Emergency na festiwalu Nordischerklang, koncerty z Sylwią Białas oraz Hansem Peterem Salentinem jako European Jazz Ensemble). Inicjator, lider i uczestnik wielu projektów muzycznych (m.in. Emergency). Wraz z zespołem Emergency finalista Jazz Juniors (2002), Bielskiej Zadymki Jazzowej (2003). Laureat festiwalu FAMA (2005, 2015), Europejskich Integracji Muzycznych w Żyrardowie (2005), finalista konkursu Instant Piano Composer w ramach Festiwalu Transatlantyk w 2014, 2015 oraz 2016 r. W kwietniu 2016 r. ukazała się płyta „Delusions” - Wójciński/Szmańda Quartet – projektu, tworzonego z braćmi Ksawerym (b) i Maurycym (tp) oraz perkusistą Krzysztofem Szmańdą. Zespół ten występuje z powodzeniem na salach koncertowych Polski i Europy. Wraz z Roksaną Vikaluk i Marcinem Gokieli oraz Wójciński/Szmańda Quartet przygotował przedstawienie pt. „Andriej Wyszyński – przemówienia sądowe”, którego premiera miała miejsce na festiwalu FAMA 2016. W 2017 r. w ramach festiwalu FAMA sprawował kierownictwo muzyczne nad spektaklem poświęconym twórczości Wojciecha Młynarskiego, w reżyserii Jerzego Jana Połońskiego. Współpracował i współpracuje z takimi muzykami jak: Ksawery Wójciński, Maurycy Wójciński, Krzysztof Szmańda, Jakub Gucik, Paweł Postaremczak, Wacław Zimpel, Robert Rasz, Sylwia Białas, Halina Zimmermann, Marek Kądziela, Hans-Peter Salentin, Jarosław Bothur, Greg Ward.
W styczniu 2018 r. zarejestrował materiał na solową płytę, która zostanie wydana w najbliższych miesiącach. W 2018 r. we współpracy z muzykami związanymi ze Spółdzielnią Muzyczną w Krakowie powstał nowy projekt, nagrodzony na Fama Festiwal 2018 – IPT Wójciński/Bańdur/Gucik, który wykonuje współczesną muzykę improwizowaną.

Maurycy Wójciński – trębacz jazzowy. Jest pracownikiem (od niedawna doktorem) Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu, którą ukończył pod okiem znakomitego Piotra Wojtasika. Jest zdobywcą indywidualnej nagrody na Festiwalu Big Bandów w Nowym Tomyślu (2006), laureatem I nagrody indywidualnej Tarnów Jazz Contest (2009). Z zespołem Leny Romul zdobył III miejsce na Krokus Jazz Festival w Jeleniej Górze (2009) oraz I miejsce na Jazz Juniors w Krakowie (2010). Razem Boo-Bop Project uzyskał I miejsce na Europejskich Integracjach Muzycznych w Żyrardowie. W roku 2012 otrzymał wyróżnienie na XV Ogólnopolskim Przeglądzie Młodych Zespołów Jazzowych i Bluesowych w Gdyni. Z zespołem Michał Szkil/Bartosz Pernal Quintet zdobył Grand Prix na Tarnów Jazz Contest (2011) oraz I miejsce na międzynarodowym konkursie zespołów jazzowych w Getxo w Hiszpanii (2013). Otrzymał również Grand Prix I Konkursu Improwizacji Jazzowej w Chodowie. Współpracował z zespołami: Lena Romul Quintet, Big Band Akademii Muzycznej we Wrocławiu, Big Band Filharmonii Opolskiej, Deutch-Polnisches Jugendjazzorchester, Dziki Jazz, Boo-bop Project, Pernal/Szkil Quintet, Emergency Sextet, Funk’n’tronic oraz z japońskim zespołem Quasimode. Ponadto przy różnych okazjach występował m.in. z Grzegorzem Nagórskim, Maciejem Sikałą, Leszkiem Możdżerem.

wtorek, 05 lutego 2019, longplay_2010
Tagi: Patronat

Polecane wpisy

Joey DeFRANCESCO

In The Key Of The Universe
PREMIERA 1 MARCA 2019

Adam BAŁDYCH Quartet
Sacrum Profanum
(premiera 29 marca 2019)

BartolomeyBittmann
Dynamo
(premiera 29 marca 2019)

EL AFRONTE Orquestra Tipica
Tango Argentino Today
(premiera 29 marca 2019)

Landgren - Wollny - Danielsson - Haffner
4 Wheel Drive
(premiera 15 marca 2019)

Javier GIROTTO Trio
Tango Nuevo Revisited
(2019)